„Gra” oraz zjawiska

Roman Bromboszcz
Rozgrywka / Computainment
otwarcie 09.02.2018 godz. 19:00
wystawa czynna do 04.03.2018

Wystawa, w której dominującą rolę odgrywa pojęcie „gra” oraz zjawiska z nim związane. To kolejna odsłona sztuki, która zorientowana jest na partycypację i zabawę, nie wyłączając przy tym innych emocji, pewnego elementu refleksji a nawet niepokoju. „Rozgrywka” jako słowo zawiera w sobie inne słowa. Zjawisko to nazywam mocą nazwy. W tym konkretnym przypadku chodzi w szczególności o słowo „rozrywka”.

Można przypuszczać, że w sztuce współczesnej nie ma wiele miejsca na rozrywkę. Wprost do zabawy odnoszą się niektóre grupy artystyczne, ale wiele z nich jest obojętna na pytania typu: ciepłe czy zimne? na smutno czy na wesoło? W polskiej sztuce współczesnej należałoby odnotować Pomarańczową Alternatywę, Luxus oraz Łódź Kaliską. Bliżej XXI można wskazać prześmiewczą grupę Azorro, niemniej wciąż byłyby to wyjątki na morzu nastroju patetycznego, poważnego lub intelektualnego.

W prezentowanej wystawie nie chodzi o ikonograficzne lub materiałowe nawiązania do twórczości wspomnianych grup. Samoczynnie aktywizują się zjawiska pokrewne dla poezji cybernetycznej. Patrząc na zaprezentowaną na wystawie twórczość znajdujemy grafikę komputerową, sztukę komputerową, stanowiska z myszami komputerowymi, murale, odtwarzacze i słuchawki na kubikach, litery i banery w przestrzeni. Do tego wyposażenia wizualnego dodać należy dźwięki skomponowane w pętle.

Po stronie interaktora leży ta siła, która uruchamia dużą część z wirtualnych połączeń. Interaktor może przekształcać pracę komputerową, uruchamiać strumienie audio i zmieniać grafiki na ekranach. Na wystawie udostępnione zostaną albumy z muzyką elektroniczną odnoszące się do kultury cybernetycznej a także dźwięki stanowiące integralną część prac. Całość ekspozycyjna tworzy nadrzędne dzieło sztuki przenikające się dźwiękowo, barwnie i tekstualnie. Kompozycja w ten sposób stworzona jest środowiskiem, częściowo responsywnym, a częściowo kontemplacyjnym ale równocześnie aktywnym.

Roman Bromboszcz

Roman Bromboszcz – zajmuje się działalnością na pograniczu sztuk wizualnych, muzyki elektronicznej, literatury, programowania, nauk na styku różnych problemów. Tworzy obiekty, w których wykorzystuje znaki, tekst, elementy typograficzne, kolory, dźwięki, grafikę i fotografię. Umożliwia odbiorcy działanie wewnątrz swoich realizacji, zarówno na poziomie dotykowym jak i wirtualnym. Wykorzystuje języki programowania jako źródło inspiracji i narzędzie pracy porównywalne z gliną lub farbą w tubce. W 2005 roku wprowadził do obiegu termin „poezja cybernetyczna”. Stanął na czele grupy Perfokarta wraz z innymi osobami podejmującymi działalność na styku literatury i sztuk wizualnych. W latach 2003-2014 był liderem grupy KAL(e)KA wykonującej muzykę elektroniczną i wydającej pismo undergroundowe. Tworzy cykle graficzne, część z nich trafia równolegle zarówno do książek jak i w formie wydruków w ramy. Produkuje pętle dźwiękowe służące do udźwiękowiania plików cyfrowych z zawartością dynamiczną. Pliki te publikowane są pod postacią stron internetowych, na ekranach lub na powierzchni wydruków. W twórczości podejmuje tematy z zakresu automatyzacji, cybernetyzacji, przemian społecznych w XXI wieku pod wpływem rozrastania się sieci informacyjnych.

http://rawdigits.net/